project BenC.h
renovatie open bebouwing te Waasmunster, 2022
tekst : Koen Bogaert
fotografie : Liesbet Goetschalckx
Project BenC.h is een grondige renovatie van een vrijstaande bungalow in de bosrijke gemeente Waasmunster. De oorspronkelijke woning is het ouderlijk huis van de bouwheer waarin hij een heel fijne jeugd heeft beleefd. Nu gunt hij het zichzelf om alles volledig te herdenken naar de wensen van enkel hem en zijn echtgenote want de kinderen zijn al enkele jaren de deur uit.
De gesprekken voorafgaand aan de ontwerpfase verlopen boeiend en gemakkelijk omdat we al enkele keren voor dit koppel mochten werken en daardoor is hun houding ook bijzonder open zodat de uitwerking zonder veel restricties en met een open visier kan opstarten.
De gesprekken voorafgaand aan de ontwerpfase verlopen boeiend en gemakkelijk omdat we al enkele keren voor dit koppel mochten werken en daardoor is hun houding ook bijzonder open zodat de uitwerking zonder veel restricties en met een open visier kan opstarten.
Beroemdheden worden af en toe geïnterviewd en zo komt een mens al eens iets te weten. De wereldvermaarde jazzvirtuoos Jean Toots Thielemans kreeg zo blijkbaar als jong volwassene van zijn schoonmoeder de volgende aanmoedigende boodschap : "Jeanke, als ge leeft en werkt naar de spreekwoorden komt alles in orde". Een wijze raad die niemand in de wind kan slaan en daarom hanteren we met ons bureau volgende werkmethodiek.
Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal (A. Einstein). We werken met de opdrachtgever aan een vanzelfsprekende planopbouw en zoeken samen geschikte paletfoto's die de beoogde sfeer van het project weergeven. Deze foto's dienen als ondergrond om ontwerpschetsen en uitvoeringsmaterialen op te leggen ter overweging. Hoe juister en genuanceerder de paletfoto's worden gekozen, des te gemakkelijker het keuzeproces daarna verloopt.
Een grondplan mag dan wel fijn in elkaar zitten en een sfeerbeeld kan een propere universele inrichting tonen, toch zoeken we steeds naar een specifieke ziel en beleving voor elk ontwerp. Meetkundige waarheden verschaffen ons geen gevoelens van vreugde, noch van hoop (Aristoteles) en daarom gebruiken we ook referentiefoto's. Die beelden vormen een basis voor gesprekken over de beleving van het ontwerp zonder specifieke linken naar de uitvoering ervan.
De nieuwe inkom van deze laagbouw plaatsen we links aan het gebouw en dit klein nieuw stukje tussenbouw verbindt de vroegere vrijstaande garage -die werd omgebouwd tot werkruimte- met de leefruimte. Dit in tegenstelling tot vroeger toen het toegangspad richting de voordeur de zuidgelegen tuin aan de straatkant doorkruiste. Die voortuin kunnen we nu privaat afsluiten van de straat en geven we binding met de leefruimte door de voorgevel open te werken. Elk deel van de tuin heeft zijn eigen sfeer en de centrale woonkamer beleeft die buitenruimten aan elke binnengevel dus op een andere manier. Naast de nachthal die toegang geeft tot de slaapvertrekken en een bureel, bouwden we -buiten het zicht van bezoekers- een klein binnenzwembad dat aansluit op een afzonderlijk terras.
Eén van de paletfoto's toont de texturen voor de buitenkeuken terwijl een toevallig gevonden referentiefoto inspiratie bracht over Oosters getinte ruimten. De hardheid en nuchterheid in de paletfoto krijgen naast de theatrale referentiefoto een andere nuance. Die verschillen helpen je als ontwerper om sferen te ontwikkelen en dat doet ieder op zijn eigen manier.
Zo kon je leren op de overzichtstentoonstelling over David Bowie dat hij een soort zelfgemaakt werktuig gebruikte bij het componeren. Het was een cilinder met 3 draaiende delen die elk een aparte reeks woorden en begrippen bevatten. Door eraan te draaien ontstaan willekeurige combinaties die hem hielpen om in gedachte beelden te zien voor het maken van nieuwe songs. Dat is blijkbaar wel goed gelukt. Het was misschien ook een advies van zijn schoonmoeder?