Ik heb altijd gehouden van het geheim kamp van Zorro. Een snel opverende struik laat paard en ruiter ongemerkt binnen. Verder is het met geen spoor te bekennen. Het moet een fantastisch gevoel geven om daar tegen hoge snelheid binnen te galopperen. Wellicht kan het paard nog wat uithollen op een bezand pad alvorens het traag en statig op de kasseien draaft. Het getrappel in de onderaardse stenen gang dooft langzaam uit bij aankomst op de open binnenkoer van de haciënda. De sfeer van ondergrondse en verborgen schuilplaatsen is mystiek.
Bouwwerken die zich deels ingraven, bezitten eveneens vaak een uitzonderlijk karakter, zoals het antiek theater in Orange (Fr). Het erfgoed nestelt zich in de helling van de stad waarover het heerst. Het is een beeldhouwwerk waar nog steeds geschiedenis wordt geschreven, vroeger door het zo monumentaal te bouwen en nu als plaats voor topuitvoeringen. Het is innemend in alle opzichten. Als je op de bovenste rij aankomt, bedenk je - buiten adem - dat je eeuwen verwijderd bent van de wet op de toegankelijkheid. De scène maakt de toeschouwers klein en de artiesten groot.
Bouwen op een vlak maaiveld in een verkaveld industriepark is op zich geen spannend vertrekpunt. Het lange smalle perceel waarop het keukenbedrijf EUR.n uit de kast wil komen, grenst aan de 2 korte overzijden aan een straatkant. De voorschriften leggen een maximale terreinbezetting op en verplichten een vrije ruimte van 450 cm te behouden langs beide langse zijden. De hoogte is ook beperkt, maar net voldoende om een verdieping te kunnen realiseren. We kiezen voor de optimale lange termijnvisie waarbij we vooraan een strook reserveren die later kan ingevuld worden als toonzaal of extra bureel met mogelijks een conciërgewoning. De opgelegde niet bebouwbare grondoppervlakte gebruiken we als open inkomzone. Deze vrije ruimte biedt een specifiek onthaal voor het pand dat volledig industrieel is bedacht.
Wie industrieel wil bouwen, moet zich heel degelijk voorbereiden. Prefab bouwen gaat veel sneller dan de klassieke tegenhangers, waardoor het soms lijkt alsof je naar een versnelde weergave van een filmpje van een bouwwerf aan het kijken bent. De geprefabriceerde constructiedelen zijn daar deels voor verantwoordelijk, maar zeker ook het feit dat de bouwelementen op elkaar worden gestapeld met min of meer eenvoudige knooppunten. Om dit te kunnen realiseren, is meer hoogte vereist dan de gekende opgelegde kroonlijsthoogten. Indien de overheid de toegelaten bouwhoogten zou willen verruimen, ligt de weg open om veel sneller en economischer te gaan werken.
De huidige generatie is nochtans klaar om die weg enthousiast te gaan verkennen, want ze omarmt de industriële look. Het karakter van de hedendaagse binnenruimten heeft blijkbaar een hele weg afgelegd. Een klasse restaurant in een voormalig fabriekspand in plaats van een statig herenhuis gaat er moeiteloos in. We zien ook elke dag nieuwe uiteenlopende gevelafwerkingen. Het uiterlijk van nieuwe gebouwen is de laatste jaren in een versneld tempo gewijzigd en dat is deels te verklaren door de isolatiewetgeving. Klassieke draagstructuren met dikke isolatiepaketten zorgen voor gevels afgewerkt met plaatafwerkingen of met leien. Dunne maar even goed geïsoleerde prefab gevelpanelen in witbeton bieden zowel binnen als buiten veel kansen in dat verhaal.
Bouwwerken die zich deels ingraven, bezitten eveneens vaak een uitzonderlijk karakter, zoals het antiek theater in Orange (Fr). Het erfgoed nestelt zich in de helling van de stad waarover het heerst. Het is een beeldhouwwerk waar nog steeds geschiedenis wordt geschreven, vroeger door het zo monumentaal te bouwen en nu als plaats voor topuitvoeringen. Het is innemend in alle opzichten. Als je op de bovenste rij aankomt, bedenk je - buiten adem - dat je eeuwen verwijderd bent van de wet op de toegankelijkheid. De scène maakt de toeschouwers klein en de artiesten groot.
Bouwen op een vlak maaiveld in een verkaveld industriepark is op zich geen spannend vertrekpunt. Het lange smalle perceel waarop het keukenbedrijf EUR.n uit de kast wil komen, grenst aan de 2 korte overzijden aan een straatkant. De voorschriften leggen een maximale terreinbezetting op en verplichten een vrije ruimte van 450 cm te behouden langs beide langse zijden. De hoogte is ook beperkt, maar net voldoende om een verdieping te kunnen realiseren. We kiezen voor de optimale lange termijnvisie waarbij we vooraan een strook reserveren die later kan ingevuld worden als toonzaal of extra bureel met mogelijks een conciërgewoning. De opgelegde niet bebouwbare grondoppervlakte gebruiken we als open inkomzone. Deze vrije ruimte biedt een specifiek onthaal voor het pand dat volledig industrieel is bedacht.
Wie industrieel wil bouwen, moet zich heel degelijk voorbereiden. Prefab bouwen gaat veel sneller dan de klassieke tegenhangers, waardoor het soms lijkt alsof je naar een versnelde weergave van een filmpje van een bouwwerf aan het kijken bent. De geprefabriceerde constructiedelen zijn daar deels voor verantwoordelijk, maar zeker ook het feit dat de bouwelementen op elkaar worden gestapeld met min of meer eenvoudige knooppunten. Om dit te kunnen realiseren, is meer hoogte vereist dan de gekende opgelegde kroonlijsthoogten. Indien de overheid de toegelaten bouwhoogten zou willen verruimen, ligt de weg open om veel sneller en economischer te gaan werken.
De huidige generatie is nochtans klaar om die weg enthousiast te gaan verkennen, want ze omarmt de industriële look. Het karakter van de hedendaagse binnenruimten heeft blijkbaar een hele weg afgelegd. Een klasse restaurant in een voormalig fabriekspand in plaats van een statig herenhuis gaat er moeiteloos in. We zien ook elke dag nieuwe uiteenlopende gevelafwerkingen. Het uiterlijk van nieuwe gebouwen is de laatste jaren in een versneld tempo gewijzigd en dat is deels te verklaren door de isolatiewetgeving. Klassieke draagstructuren met dikke isolatiepaketten zorgen voor gevels afgewerkt met plaatafwerkingen of met leien. Dunne maar even goed geïsoleerde prefab gevelpanelen in witbeton bieden zowel binnen als buiten veel kansen in dat verhaal.