project SMA.t
nieuwbouw en renovatie schoolgebouw te Beveren, 2019
tekst : Koen Bogaert
fotografie : Liesbet Goetschalckx

De relance van deze school werd op gang gebracht met de verbouwing van de administratieve lokalen in het oude hoofdgebouw en de bouw van een nieuw sanitair blok ernaast.  Het overgebleven geld werd op de rooster gelegd, geteld en voldoende bevonden om de volgende fase daarop aan te sluiten. Het project SMA.t is een nieuwbouw schoolproject met een refter en turnzaal met kleedkamers op het gelijkvloers en 2 klassen op de verdieping. Op de bouwplaats sloopten we met plezier het oude vervallen gebouw dat geen mooi straatbeeld gaf, laat staan dat het reclame maakte voor de school.

De rekenregel dat een auto waarin 6 personen kunnen, 3 x zo veel waard is als een tweezitter klopt niet. Vaak geldt zelfs het omgekeerde. Ook bij onze garderobe aanvaarden we dat een feestjurk een veelvoud kost van een kleed voor alledag. En een kostbaar juweel laten we slechts enkele malen per jaar het licht buiten de brandkoffer zien. We koesteren allemaal wel dingen die geen praktisch nut hebben maar net een sexy spanning in ons leven brengen.

Schmink kan een gelaat boven een feestjurk en juweel aantrekkelijker maken. Een stelling die opgaat totdat er net iets te veel van het goedje aangebracht is want dan verandert aantrekkelijkheid plots in afkeer.  Een overdosis werkt snel in de verkeerde richting: beter 20 eronder dan 2 erboven.

De tegenstelling tussen ‘kostbaar maar weinig gebruikt’ en ‘gewoon voor alle dagen’ maakt het alledaagse niet minder waardevol. Het overdreven opsmukken ervan doet dat helaas wel.
Bij dit eenvoudig bouwprogramma wilden we het voltage wat de hoogte in krijgen zonder schmink te gebruiken maar wel door de materiële tegenstellingen in de verf te zetten.  Verschillen in de bouwwereld zijn er alleszins voldoende. Denk maar aan het metsershaar (helft van een halve steen) dat in contrast staat met de millimeterprecieze werking van de staalbouw.

De brute prefab betonnen gevelpanelen verzachtten we door er een stalen structuur voor te plaatsen waarbinnen banners kunnen gehangen worden. Die vrolijke banners kunnen een vriendelijke boodschap brengen die de strenge leerregels achter de muren even doen vergeten. Het variabel ophangen van de banners verandert het statisch karakter van het bouwblok tijdens alle schoolsemesters. De stalen constructies naast het massieve volume zijn fragiel en op maat gemaakt. De schoolpoorten zijn deels open en deels gesloten. De openheid zorgt voor verwelkoming terwijl de geslotenheid het terrein afschermt.

In de klas moet je stil zitten, op de speelplaats mag je spelen. In de turnzaal kan je sporten en in de refter mag je ontspannen je boterhammen opeten.
De wisselende texturen van de binnenwanden scheppen een specifieke sfeer. De rubber vloer voelt zacht aan in contrast met de groffe prefab betonnen structuur. Vele technische leidingen zijn in opbouw maar de verlichting is speels, zacht en aanpasbaar om de lokalen niet schools maar huiselijk te maken.

Tijdens de werkdagen moet je naar de les en tijdens weekend mag je thuis blijven. Het mooiste kantelpunt van het jaar is dan ook op 1 juli want dan blijf je 2 maanden thuis.

B